Lp.
|
Nazwa pojęcia |
Definicja
|
Źródło
|
1. |
Analiza marketingowa |
Analiza polegająca na ocenie możliwości zintensyfikowania działań marketingowych i poszukiwaniu dróg tej intensyfikacji dzięki posiadaniu niezbędnych informacji rynkowych (badania marketingowe), oszacowaniu położenia firmy w otoczeniu marketingowym i wewnętrznych warunków zwiększenia sprzedaży (potencjału firmy).
|
Leksykon Biznesu Online, Wydawnictwo Placet http://www.placet.pl/index.php?mod=Leksykon&hs=analiza%20marketingowa&act=View&r=2
[dostęp: 10.07.2018]
|
2. |
Badania marketingowe |
Badania, które odnoszą się nie tylko do badań rynku i związanych z nimi kwestii sprzedaży, lecz także do wewnętrznego otoczenia firmy, m.in. do działań marketingowych.
|
Pfaff D.: Badania rynku. Jak pozyskiwać najistotniejsze dla firmy informacje marketingowe. BC Edukacja, Warszawa 2010, s. 12
|
3. |
Badania rynkowe |
Badania polegające na rozpoznaniu mechanizmu rynkowego, struktury, stanu i rozwoju jego elementów w celu stworzenia przesłanek do podejmowania trafnych decyzji.
|
EIT-Centrum http://www.eit-centrum.waw.pl/badanie-rynku-i-analiza-rynkowa
[dostęp: 10.07.2018]
|
4. |
Błąd z próby |
Ang. sampling error – poziom błędu oczekiwany dla danego rodzaju próby. Najstaranniej dobrana próba nigdy nie jest doskonałą reprezentacją populacji, z której została dobrana. Zawsze jest jakiś margines błędu z próby.
|
Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 212 –229.
|
5. |
Broker informacji |
Osoba, która za opłatą wyszukuje i udostępnia informacje według ściśle określonego kryterium.
|
Eurostudent.pl https://www.eurostudent.pl/ zawod-przyszlosci-broker-informacji
[dostęp: 10.07.2018]
|
6. |
Copywriter |
Osoba pisząca teksty, które powinny być oryginalne, ciekawe, o unikalnej treści. Ich celem jest zwrócenie uwagi odbiorców, wywołanie u nich zainteresowania i zaciekawienia. Copywriter przygotowuje treści dotyczące najczęściej obszaru reklamy, marketingu, Internetu, prasy i wszędzie tam, gdzie potrzebne są treści reklamowe. Copywriter realizuje zlecenia z różnych branż, często bardzo mu obcych.
|
PoradnikPrzedsiębiorcy.pl https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-copywriting-od-podszewski
[dostęp: 10.07.2018]
|
7. |
CRM |
Ang. Customer Relationship Management to oprogramowanie służące zarządzaniu relacjami z klientem.
|
PoradnikPrzedsiębiorcy.pl https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-co-to-jest-crm
[dostęp: 10.07.2018]
|
8. |
Cykl sprzedażowy |
Cykl sprzedaży to ciąg przewidywalnych etapów koniecznych na drodze do sprzedania produktu lub usługi. Cykle sprzedaży mogą znacznie różnić się dla różnych organizacji, produktów i usług, a każda sprzedaż może przebiegać inaczej.
|
Portal Pipedrive.com.pl: https://www.pipedrive.com/pl/resources/sales-cycle-management
[dostęp: 10.07.2018]
|
9. |
Dom mediowy |
Rodzaj agencji reklamowej, firma specjalizująca się w zakupie czasu antenowego w TV, radiu i powierzchni reklamowej w prasie oraz Internecie.
|
Wirtualnemedia.pl http://www.wirtualnemedia.pl/slownik/dom-mediowy [dostęp: 10.07.2018]
|
10. |
Event marketing |
Narzędzie komunikacji marketingowej polegające na wykorzystaniu różnego rodzaju wydarzeń („eventów”) do realizacji celów przedsiębiorstwa.
|
Jaworowicz P., Jaworowicz M.: Event marketing w Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej. Difin, Warszawa 2016, s. 108
|
11. |
Freelancer |
Pol. „wolny strzelec” – osoba wykonująca określone zadania na zamówienie w oparciu o umowy cywilnoprawne, tj. umowa zlecenie, umowa o dzieło. Freelancerami są osoby wysoko wykwalifikowane wykonujące zamówienia, które mają charakter twórczy, kreatywny.
|
PoradnikPrzedsiębiorcy.pl https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-freelancer-czym-sie-zajmuje-i-jak-nim-zostac
[dostęp: 10.07.2018]
|
12. |
Home office |
Pracę w systemie home office cechuje incydentalność. Jest to mieszany styl pracy (w domu i w siedzibie przedsiębiorstwa). Umożliwienie takiego wykonywania obowiązków zależy od indywidualnego porozumienia pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Home office ma szersze znaczenie i nie może być całkowicie utożsamiane z telepracą.
|
Hrpolska.pl https://hrpolska.pl/zarzadzanie/czytelnia/home-office-czy-telepraca-tak-czy-inaczej-mieszkam-w-pracy
[dostęp: 10.07.2018]
|
13. |
Kampania reklamowa |
Polega na tworzeniu reklamy i lokowaniu jej w odpowiednich środkach przekazu. Stawia sobie za cel zwiększenie sprzedaży, poprawę znajomości marki, utrwalenie nazwy produktu i wyglądu opakowania.
|
Witek E.: Komunikacja wizualna. Nowoczesne narzędzia. Astrum, Wrocław 2014, s. 106
|
14. |
Klient docelowy |
Ang. target customer – osoba lub podmiot, do którego dane przedsiębiorstwo kieruje swoją ofertę.
|
Cambridge Dictionary Online https://dictionary.cambridge. org/dictionary/english/target-customer
[dostęp: 10.07.2018]
|
15. |
Komunikacja interpersonalna |
Podejmowanie w określonym kontekście wymiany werbalnych i pozawerbalnych sygnałów w celu osiągnięcia lepszego poziomu współdziałania lub pogłębiania więzi międzyludzkich.
|
Encyklopedia PWN Online https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/komunikacja-interpersonalna;3924681.html
[dostęp: 10.07.2018]
|
16. |
Komunikacja marketingowa |
Stanowi instrument strategii marketingowej i praktycznej realizacji celów rynkowych przedsiębiorstwa. Obejmuje zespół środków i działań, za pomocą których firma przekazuje na rynek informacje charakteryzujące produkt lub firmę, kształtuje potrzeby nabywców, ukierunkowuje popyt i wpływa na elastyczność cenową.
|
Wiktor J.W.: Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013, s. 13
|
17. |
Komunikat marketingowy |
Jest to przekaz informacji (treści symbolicznych) między przedsiębiorstwem (nadawcą) a jego otoczeniem (odbiorcą, interesariuszami) przez określony kanał i środki komunikowania. Komunikat marketingowy stanowi kompleksową strukturę i centralny element procesu komunikowania.
|
Wiktor J.W.: Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013, s. 15–18
|
18. |
Koszt dotarcia |
Wskaźnik kosztu dotarcia (ang. cost per point, CPP) służy do pomiaru kosztu przypadającego na jeden punkt ratingowy (określa on całkowitą liczbę kontaktów z reklamą w przeliczeniu na jeden procent audytorium, do którego przekaz dotarł) wśród audytorium objętego zasięgiem przekazu reklamowego.
|
Olejniczak A., Tomorad D.: Wybrane wskaźniki oceny skuteczności komunikacji marketingowej [w:] MINIB, 2015, Vol. 16, Issue 2, s. 19–32
|
19. |
Master of Business Administration – MBA |
Menedżerskie studia podyplomowe, najczęściej w formie niestacjonarnej, trwające w Polsce od roku do 2 lat.
|
Kluczdokariery.pl http://www.kluczdokariery.pl/edukacja/strefa-studenta/studia-podyplomowe/art,2,menedzerskie-studia-podyplomowe-studia-mba.html
[dostęp: 10.07.2018]
|
20. |
Media plan reklamowy |
Plan działań reklamowych zawierający informacje o wybranych kanałach reklamowych, terminach/częstotliwości emisji (np. spotów radiowych/tv, reklam online), treści, koszcie, grupie docelowej i zakładanych efektach.
|
Portal slownik.intensys.pl definicje marketingowe https://slownik.intensys.pl/definicja/media-plan
[dostęp: 10.07.2018
|
21. |
Polityka cenowa |
Politykę cenową tworzy się i rozwija na podstawie celów działalności przedsiębiorstwa i strategii marketingowej. Nakreśla ona ogólne podstawy do ustalania cen i może być zorientowana na zysk, wzrost sprzedaży, utrzymanie obecnego stanu kondycji firmy lub zapewnienie jej przetrwania.
|
Michalski, E.: Marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017, s. 444–445
|
22. |
Proces sprzedaży |
Proces sprzedaży to sprowadzona do konkretnych działań lista czynności, które należy wykonać, aby doprowadzić do sprzedaży. Proces sprzedaży składa się z takich etapów jak pozyskanie klienta, przeprowadzenie z nim rozmowy handlowej i prezentacja produktu lub usługi, przekonanie do jego nabycia, dokonanie transakcji oraz podtrzymywanie relacji.
|
Skuteczny proces sprzedaży. Praktyczny poradnik o zarządzaniu sprzedażą, Akademia LiveSpace https://www.livespace.io/publikacje/ebook-proces-sprzedazy.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
23. |
Próba badawcza |
Próba badawcza jest rzetelną reprezentacją populacji, na której prowadzone są badania. Można wyróżnić próby losowe, które są oparte na technikach statystycznych, lub też nielosowe techniki doboru próby, które opierają się na dostępności badanych. Metody losowe doboru próby są sposobem dobierania prób reprezentatywnych z dużych miast, znanych populacji.
|
Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 212–229
|
24. |
Przedsiębiorstwo |
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
|
Art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, z późn. zm.)
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
25. |
Przekaz reklamowy |
Przekaz reklamowy zawiera najważniejszą korzyść produktu (usługi), jaką chce się rekomendować nabywcy. Najważniejsze zadania przekazu reklamowego to:
- docieranie do świadomości nabywcy,
- wywoływanie w nabywcach potrzeby posiadania określonego produktu,
- zapoznawanie nabywców z produktem, który chcą mieć,
- podtrzymywanie uczucia satysfakcji z dokonanego zakupu.
|
Mruk H. (red.): Komunikowanie się w marketingu. Wydawnictwo PWE, Warszawa 2004, s. 20
|
26. |
Public relations |
Relacje zachodzące na rynku między przedsiębiorstwem a innymi podmiotami rynku, tj. planowe i ciągłe wysiłki mające na celu stworzenie i utrzymanie wzajemnego zrozumienia między daną organizacją a społeczeństwem. Public relations pełni funkcje m.in. informacyjne, organizuje i podtrzymuje kontakty z otoczeniem przedsiębiorstwa, kształtuje obraz firmy i umacnia jej pozycję.
|
Wojciechowski T.: Rynek i marketing w pigułce. Wydawnictwo Placet, Warszawa 2009, s. 197
|
27. |
Rynek docelowy |
W miarę homogeniczna (jednorodna) grupa nabywców tworząca segment rynku, który przedsiębiorstwo zamierza pozyskać.
|
Limański A.: Metody wyboru rynków docelowych w strategii umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie 32[105]/2015, s. 113–128.
|
28. |
Segmentacja klientów |
Odpowiednie rozpoznanie i klasyfikacja klientów na względnie jednorodne grupy po kątem danej zmiennej. W oparciu o segmentację klientów tworzy się lepiej dopasowaną ofertę marketingową, która odpowiada oczekiwaniom określonej grupy odbiorców. Można wyróżnić takie kryteria segmentacji klientów jak: ekonomiczne, logistyczne, marketingowe oraz psychologiczne.
|
Kadłubek M.: Pojęcie i segmentacja klientów we współczesnej logistyce [w:] Logistyka 5/2011, s. 675–680
|
29. |
Strategia marketingowa |
Zbiór reguł i zasad tworzących ramy dla operacyjnych działań przedsiębiorstwa w zakresie kształtowania stosunków z otoczeniem bliższym jako całością i poszczególnymi jego elementami.
|
Rawski M., Stosowane strategie marketingowe przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność na polskim rynku (w świetle wyników badania) [w:] Organizacja i Zarządzanie nr 1921 z. 74, 2014, s. 415–424
|
30. |
Strategia rynkowa |
Strategia rynkowa określa pozycjonowanie marki względem konkurencji i w ogóle panujących warunków w otoczeniu biznesowym firmy.
|
Nowoczesna Firma http://nf.pl/manager/strategia-rynkowa-a-organizacja-sprzedazy,,14003,52
[dostęp: 10.07.2018]
|
31. |
System automatyzacji marketingu internetowego |
Oprogramowanie do automatyzacji marketingu wspomagające działalność firmy w zakresie wykonywania mechanicznej automatyzacji powtarzalnych czynności pracowników działu marketingu w takich obszarach jak:
- kampanie e-mail i SMS (wysyłanie wiadomości mailowych i SMS),
- strony www i blogi (budowanie i zarządzanie treścią witryn, osadzanie formularzy zbierających dane klientów, udostępnianie materiałów marketingowych, podpowiadanie treści na podstawie zachowania czytelnika),
- media społecznościowe (zarządzanie publikacjami, monitorowanie dyskusji i wzmianek o wybranych markach i produktach, śledzenie skuteczności kampanii reklamowych).
|
Informatykawfirmie.pl, http://informatykawfirmie.pl/ systemy-informatyczne/systemy-pos/139-5-najlepszych-systemow-do-automatyzacji-marketingu
[dostęp: 10.07.2018]
|
32. |
Telepraca |
Praca, która może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (telepraca).
|
Art. 675 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 917, z późn. zm.)
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19740240141/U/D19740141Lj.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|